21 april, D-day voor mobiel-vriendelijke websites

::cck::62::/cck::
::introtext::

Heb jij al een een website die goed op mobieltjes te gebruiken is?

Vanaf 21 april, maar eigenlijk nu al, heb je een goed motief om zo spoedig mogelijk werk te maken van een site die op een mobiele telefoon goed te gebruiken is.

Google gaat vanaf dan een site die dat wel is bevoordelen ten opzichte van sites die niet goed te gebruiken zijn. Dus je score in Google zal hoger worden ten opzichte van die sites die niet mobile-friendly zijn.

"This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results."

::/introtext::
::fulltext::

Wat voor impact zal het hebben?

Het is nog niet helemaal duidelijk of er een soort speciale index komt voor mobiele apparaten, of dat ook desktop gebruikers die zoeken de wijzigingen zien. Maar het is sowieso goed om een responsive design te gaan gebruiken omdat de manier waarop daarbij over de inhoud en gebruiksvriendelijkheid wordt gedacht ook voor gebruikers op een desktop nuttig zijn.

Bovendien zouden een aantal variabelen ervan binnenkort weleens belangrijker kunnen worden voor alle 'zoekers'.

Hoe weet ik of mijn pagina's mobile-friendly zijn?

Google heeft een test gemaakt waarop je dat kunt testen of je site mobile-friendly is. Echter de algoritme update gaat uit van elke individuele pagina. Maar een scan op de homepage zal al wel veel zeggen. Helaas geeft Google ook toe dat deze test niet helemaal foutief verloopt altijd en op hun product-forum zijn discussies hierover ontstaan.

Een andere methode om te kijken of je site volgens Google mobiel-vriendelijk is is het zoeken op je mobiel naar je eigen website. Indien je het label voor mobiel-vriendelijk hebt staan voor je 'beschrijvende tekst' dan ben je in Good standing met Google. Er staat dan bv de tekst 'Voor Mobiel' voor de beschrijving van de pagina.

Ten slotte kun je nog je site door Google’s Mobile Usability Report laten gaan (in Google Webmaster Tools) deze geeft je aanwijzingen waar mogelijke problemen zijn zodat je deze kunt verhelpen.

 

 

 

::/fulltext::
Lees meer...

10 tips om hoog in google te scoren in jouw stad of gemeente, bijvoorbeeld Amsterdam

::cck::61::/cck::
::introtext::

Na de vele Google-updates met bijkomende grote wijzigingen in de zoekmachine-score voor lokale websites (sites die vooral lokaal opereren en gevonden moeten worden) is hier een lijstje om naast je website te leggen om de basis in ieder geval goed te hebben zodat je straks eerder gevonden word door je directe potentiele klanten.

::/introtext::
::fulltext::

1 Focus je qua inspanningen op zoekgebied niet alleen of teveel op je 'merk'.

Waarschijnlijk ben je de enige met die naam in jouw markt. Dus gevonden zul je toch wel worden. Indien er wel meerdere bedrijven zijn in je omgeving die dat merk of dienst verkopen dan zijn het er vaak niet veel. Probeer juist wat meer te zijn dan alleen maar het 'merk' voor je klanten.

2 Let op je 'on-site' signalen. Publiceer zaken als je naam, adres, woonplaats en telefoonnummer. Google let op deze signalen bij lokale zoekopdrachten. Ook het gebruiken van keywords in titels en domein-autoriteit horen hierbij.

3 Vergeet niet dat mensen meestal nog niet precies weten wat ze willen. De website bied een betere mogelijkheid om klanten te trekken indien er meer inhoud is dan alleen de specifieke producten met hun kenmerken. Mensen zoeken niet alleen specifiek op die details.

4 Focus niet alleen op wat je te verkopen hebt. Vertel meer over de plek waar je gevestigd bent, hoe je bent gekomen waar je bent etc.

5 Vergeet ook niet de 'off-site' variabelen. Zorg dat je wordt genoemd bij relevante andere lokale sites, google-pagina's etcetera.

6 Onderschat niet de waarde van je homepage. Een slideshow met 10 grote plaatjes zorgt ervoor dat de site trager is (wat slecht is voor je score), het is niet echt content voor de gebruiker (die vaak al niet klikt op slideshows). De homepage moet de klant informatie geven over je bedrijf en de belangrijkste producten of diensten. Ook Google wil content hebben om te bepalen wat voor zaak je hebt, dus indien je slechts wat plaatjes hebt mis je een kans op een hoge score.

7 Wees niet te kort in het beschrijven wat je doet. Alleen maar de info dat je platen verkoopt in Groningen is niet voldoende. Maak speciale paginas met verschilend etype producten en geef veel informatie.

8 Spam niet teveel op je pagina. Gebruik op je homepage niet de stad waar je je op richt tussen 30 andere keywords. Probeer je in te houden.

9 Gebruik niet te lange titels van je pagina's. Dat is niet altijd beter. Wees concreet en kort.

10 Vergeet niet je gegevens te wijzigen indien dit nodig is. Soms staan er oude adressen en telefoonnummers op een site. En doe dit ook overal waar ze te zien zijn. Ook op externe sites.

::/fulltext::
Lees meer...

Mobiele zoekmachine-optimalisatie of Mobile SEO

Sinds het toenemend gebruik van mobiele apparaten wordt ook de zoekmachine optimalisatie gericht op deze apparaten belangrijker. De strategie hiervoor is afwijkend voor die van de algemene SEO. Zeker voor bepaalde sectoren is het van groot belang hier rekening mee te houden. Bijvoorbeeld restaurants worden mobiel veel meer gezocht dan andere zoektermen. Indien je je hier dan niet op richt mis je bv 30% van de mogelijke klanten.

Lees meer...

SEO en linkjes in reacties onder artikelen

::cck::6::/cck::
::introtext::

Wat vroeger als een goede strategie gezien werd om hoger in Google te komen werkt tegenwoordig wellicht tegen je. Reacties achterlaten op websites die relevant zijn voor de zoekterm waarmee je gevonden wilt worden waren erg populair. Je liet een linkje achter naar je site en het liefst met termen erin waarop je wilde scoren. Tegenwoordig kun je daar beter mee uitkijken.

::/introtext::
::fulltext::

Google's Matt Cutts geeft aan dat je beter een reactie kunt achterlaten met je naam en eventueel een linkje naar een artikel, wel of niet op je site, die relevante informatie bevat. Maar dus niet meer met bijvoorbeeld de termen 'beste joomla specialisten' of andere woorden waarmee je hoog in Google wilt komen.

 

Hieronder de video waarin Matt dit uitlegt.

 

::/fulltext::
Lees meer...

Form - SEBLOD

Uitleg Open Source